تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/12/15 - 09:57
کد خبر: 426147

در مصاحبه با یک منتقد سینما مطرح شد؛

قدرت نمایی فیلم اولی‌ها در سینمای ایران/ نمره جشنواره چهلم ۱۱ است

قدرت نمایی فیلم اولی‌ها در سینمای ایران/ نمره جشنواره چهلم ۱۱ است

عمده فیلم های جشنواره فجر، فیلم های متوسطی هستند که در بعضی جهات، نقاط قوت شایان ذکری دارند و در بعضی جهات نقاط ضعف جدی دارند. جشنواره ­ی امسال هم از این قاعده مستثنی نبود. اگر بخواهم به مجموعه ­ی 22 فیلم جشنواره­ امسال از عدد 20، یک نمره را اختصاص بدهم، عددی بین 11 تا 13 می تواند مناسب باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جشنواره چهلم هم با تمام حواشی و فراز و فرودهایی که داشت به اتمام رسید. از جمله حواشی جشنواره فیلم فجر امسال حذف سیمرغ مردمی جشنواره، عدم شرکت برخی کارگردانان بخاطر داوران جشنواره، حضور بیشتر فیلم اولی ها نسبت به جشنواره های قبلی و ... بوده است. از این رو برای پرداخت بیشتر به جشنواره چهلم در ادامه مصاحبه با محمدصالح سلطانی، مدیر دفتر نوآوری و توسعه­ی حوزه هنری انقلاب اسلامی ومنتقد در حوزه سینما و محصولات هنرهای تصویری را می خوانید.

سوال: امسال همه ی فیلم های جشنواره را تماشا کردید؟ سطح فیلم های امسال جشنواره­ فجر را چطور ارزیابی می­ کنید؟

از فیلم های جشنواره امسال، به جز فیلم­های شهرک، دِرب، نَمور و ماهان، مابقی فیلم ها را تماشا کردم؛ یعنی مجموعا 18 فیلم را دیدم. جشنواره فجر چهلم، در مجموع در قد و قواره سال های گذشته بود. مثل جشنواره های سی و نهم و سی و هشتم؛ البته جشنواره فجر سال 97، کمی قوی تر از جشنواره های 3 سال اخیر بود. اگر دقت کرده باشید، هر ساله، عموما در جشنواره، 2 3 تا فیلم خیلی خوب داریم و 2 3 تا فیلم بسیار ضعیف هم داریم که به قول آقای فراستی ماقبل نقد هستند! عمده فیلم های جشنواره فجر، فیلم های متوسطی هستند که در بعضی جهات، نقاط قوت شایان ذکری دارند و در بعضی جهات نقاط ضعف جدی دارند. جشنواره ­ی امسال هم از این قاعده مستثنی نبود. اگر بخواهم به مجموعه ­ی 22 فیلم جشنواره­ امسال از عدد 20، یک نمره را اختصاص بدهم، عددی بین 11 تا 13 می تواند مناسب باشد.

سوال: نظر شما درباره سطح داوری­ های جشنواره و سیمرغ های اهدا شده به چیست؟

در هر جشنواره­ای، همیشه آن چیزی که رای و نظر نهایی جشنواره را می سازد، سلیقه هیئت داوران است. به نظرم آن چیزی که مهم تر از اهدای سیمرغ به فیلم هاست، این است که ببینیم هیئت داوران، تا چه اندازه هیئت داوران وزین و خوش نامی است. فکر می کنم ترکیب هیئت داوران امسال، ترکیب خوبی بود. حضور افرادی مانند مسعود جعفری جوزانی، محمدعلی باشه آهنگر، شهاب حسینی و استاد مجید انتظامی، نوید بخش یک ترکیب خوب و یک دست، در تیم داوران جشنواره چهلم بود. همان طور که اشاره شد، سلیقه هیئت داوران بر جوایز موثر است و اهدای سیمرغ­ها می­تواند باب طبع هر تماشاگری باشد و بالعکس. بنده هم از این قاعده مستثنی نیستم. بعضی از جوایز را پسندیدم و بعضی را نپسندیدم. فکر می­کنم فیلم بدون قرار قبلی، استحقاق سیمرغ­های بیشتری داشت. خانم پگاه آهنگرانی، ایفای نقش جدی و خوبی در این فیلم داشتند. فیلم موقعیت مهدی، در بخش بازیگری باید جایزه می گرفت؛ خصوصا خانم ژیلا شاهی مستحق این جایزه بود؛ به نظرم ایشان خیلی خوب نقش خودشان را ایفا کرده بودند. فیلم دسته­ی دختران، می­توانست سیمرغ های بیشتری کسب کند.

در طرف دیگر، فیلم برف آخر بیش از شایستگیش، تحویل گرفته شد. فیلم برف آخر، فیلم خوبی نبود. سناریوی بسیار کند و ریتم کسل­کننده ای داشت. ضمن این که نمونه های مشابه این فیلم، در سینمای ایران زیاد است. اگر بخواهم جزئی تر اشاره کنم، باید بگویم که سیمرغ بهترین فیلم که به موقعیت مهدی اهدا شد و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی که به بدون قرار قبلی، ساخته­ بهروز شعیبی اهدا شد، سیمرغ­ های درستی بود اما عجیب ترین جایزه در بین جوایز جشنواره، سیمرغ بهترین کارگردانی بود که به آقای میرکریمی برای فیلم نگهبان شب داده شد. فیلم نگهبان شب، فیلم بدی نبود اما کارگردانی آقای میرکریمی، نسبت به کارهای درخشان قبلیشان، اصلا نکته خاصی نداشت که ایشان برایش سیمرغ بگیرند! شاید عجیب من اگر بودم سیمرغ بهترین کارگردانی را به هادی حجازی فر، بهروز شعیبی و یا منیره قیدی می دادم.

سوال: چه نظری درباره حواشی جشنواره چهلم دارید؟ رئیس سازمان سینمایی اعلام کردند که در فرایند اخذ آرای مردمی، تخلفی صورت گرفته است. به نظر شما حذف سیمرغ مردمی با این دلیل، کار درستی بود؟

متاسفانه امسال جشنواره­ی پرحاشیه ای داشتیم. مهم ترین حاشیه­ی جشنواره چهلم، حذف سیمرغ مردمی بود که به نظرم کار بسیار غلطی بود. پاک کردن صورت مساله و نادیده گرفتن رای تماشاگرانی که در طول جشنواره رای داده و در نظرسنجی مردمی شرکت کرده بودند، کار غلطی بود. باید مسئولانه­تر نسبت به آرای مردمی و سیمرغ مردمی رفتار می شد. ستاد جشنواره سریع­ترین تصمیم را گرفت و صورت مسئله را پاک کرد و این اتفاق، اصلا اتفاق حرفه ای نبود. صحبت های نویسنده فیلم نمور هم جزو حاشیه های جدی جشنواره بود. از این مسائل گذشته، اساسا ساز و کار برگزاری جشنواره، نشست­های خبری و اخباری که از برج میلاد به گوش ما می­رسید، نشان می داد که جشنواره از منظر اجرائیات، جشنواره سرحالی نیست و پرحاشیه است.

سوال: شاید یکی از مسائلی که نقل این این روز-های جشنواره بود، تعداد زیاد فیلم اولی­های در جشنواره چهلم بود. فیلم اولی­های جشنواره را چطور دیدید؟

یک نکته مهم درباره جشنواره امسال که در سوال شما هم به خوبی به آن اشاره شده است، مسئله فیلم اولی های این جشنواره است. فیلم اولی های این جشنواره، موفق و پررنگ بودند. می­توانم بگویم که همه­ی فیلم اولی های امسال، قابل اعتنا بودند. کارها از نظر تکنیکی حداقل­ها را داشتند و درگیرکننده و جذاب بودند؛ من به شخصه، فیلم بدی از فیلم اولی­ها­ ندیدیم. درست است که آثار فیلم­ اولی­ها، اکثرا متوسط بودند اما بد هم نبودند و ارزش یک بار دیدن را داشتند. مثلا فیلم بی رویا و شب طلایی، از دو کارگردان اولی سینمای ایران، فیلم­های بدی نبودند. جشنواره امسال، دو فیلم اولی بسیار جدی  هم داشت. یکی از آن­ها فیلم علفزار آقای کاظم دانشی بود که به عنوان یک فیلم اولی واقعا کارشان خوب بود. اگرچه از نظر مضمون، می توان روی این فیلم صحبت کرد و خیلی جای نقد دارد اما از نظر فنی واقعا کار علفزار، کار جدی و قابل اعتنایی بود.

ملاقات خصوصی هم به عنوان یک کار اولی یک فیلم سرپا و خوب بود. شب طلایی و بی رویا هم ارزش یک بار دیدن را داشتند. در کنار همه­ ی این فیلم ­ها، یک فیلم اولی فوق العاده به نام هادی حجازی فر داشتیم که بهترین فیلم جشنواره را ساخته و با فاصله زیادی هم بهترین فیلم جشنواره است. پختگی و بلوغی که در کار ایشان بود واقعا بالاتر از حد انتظار بود. مجموعا فیلم اولی­ های امسال، فیلم اولی­های قابل اعتنایی بودند. البته همان­طور که گفتم، من فیلم­های دِرب، نمور، شهرک و ماهان را ندیدم و فکر می کنم بخش خوبی از سازندگان این فیلم­ها هم کار اولی هستند. حتی فیلم بی مادر که جزو فیلم های ضعیف جشنواره بود و در هیچ رشته ای نامزد نشد، فیلم بدی نبود و حداقل­های یک فیلم همراه­ کننده را داشت. نکته ­ی بسیار مهم این است که فیلم اولی­ها از لحاظ فیلم­نامه خوب بودند و فیلم نامه­هایشان، مخاطب را درگیر می­کرد. گویا ضعف همیشگی سینمای ایران که بحث فیلم نامه است، توسط فیلم اولی ها درک شده و در تلاش هستند که این مشکل را در فیلم های خود حل کرده و یا به حداقل برسانند.

سوال: برای افرادی که علاقه مند به حوزه نقد آثار سینمایی هستند، چه توصیه‌ای دارید ؟ برای آشنایی مقدماتی با حوزه سینما، چه کتابی را معرفی می­ کنید؟

کسانی که علاقه مند به نقد آثار سینمایی هستند، در گام اول باید به خوبی فیلم ببینند. باید فیلم دیدن را در برنامه­های جدی خودشان قرار دهند. هم فیلم­های خوب و شناخته سینمای ایران و هم فیلم های سینمای جهان را ببینند. فیلم دیدن، اولین گام برای دست به قلم شدن در حوزه سینما است. در کنار فیلم دیدن، مطالعه هم کمک کننده است. مجموعه­ی آثار نشر ساقی، به صورت تخصصی در حوزه نقد فیلم کار می کنند و می­توانند گزینه خوبی برای مطالعه­ی علاقه مندان به این حوزه باشند. یک کتاب خیلی خوب هم نشر چشمه نیز یک کتاب خیلی خوب، با عنوان راهنمای کوتاه برای نوشتن درباره فیلم ها دارد. این کتاب به صورت مختصر و مفید توضیح می دهد که چطور می شود درباره­ی یک فیلم نوشت و چطور باید یک فیلم را ببینیم تا بتوانیم آن را نقد کنیم و یا حداقل درباره­ اش یادداشت بنویسیم. در پایان تاکید می کنم که نقد نوشتن و منتقد سینما شدن، یک کار تمام وقت، جدی و بسیار تخصصی است. کسانی مثل من و افراد دیگری که درباره فیلم­ها می­نویسند و نوشتن درباره­ی فیلم ها برایشان مهم است، در بهترین حالت یادداشت نویس هستند. نوشتن یادداشت درباره فیلم ها اساسا خیلی کار سختی نیست و اگر کسی علاقه­مند به این فضا باشد، خوب فیلم ببیند و خوب مطالعه کند، میتواند به تدریج قلم خود را ورزیده کند و یادداشت های خوب و قابل اعتنایی بنویسد.

مصاحبه از سجاد مشهدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top